Jednotlivé "katedry" sú
na Lekárskej fakulte označované príznačne ako "ústavy". Ten
biologický sa môže pýšiť tým, že má najdlhší názov spomedzi ústavov
teoretických a keďže názov tohto predmetu v nadpise nie je celkom správny, nech
sa páči: "Ústav lekárskej biológie, genetiky a klinickej genetiky LF UK a
UN Bratislava". Povedzte doma, že ste spravili skúšku z biológie a povedia
vám "OK" s nulovým záujmom. Povedzte, že ste spravili skúšku a uveďte
celý názov... a aj tak vám povedia "OK", s nulovým záujmom. Teda, to
povedali mne, človek by ale čakal aspoň 10€ do vačku, za pokus to určite
stojí...
O predmete: Biológia má tú nevýhodu, že je v
prvom ročníku, kedy študenti ešte nič nevedia. Ponúka toho veľa, ale študent si
z toho odnáša málo. Je ale fajn vedieť niečo o metódach v DNA analýze, ísť
trošičku hlbšie do dedičných chorôb a vrodených chýb a vedieť čo-to o bunkovom
cykle - nájsť odpoveď napríklad na otázky typu ako je možné, že si dieťa ešte
poriadne ani nestihlo zvyknúť na dýchanie vzduchu a už má rakovinu. To všetko
je fajn a je to naozaj zaujímavé, ale nevedomosť a obmedzené znalosti študentov
celý proces výrazne limitujú a retardujú jeho potenciál bez toho, aby boli
samotní účastníci zájezdu retardovaní (aspoň zväčša). No čo, aspoň, že psychológia
je v treťom ročníku...
Nevýhoda prednášok, ktoré sú inak
určite skvelé (bez irónie) je, že na ne už musíte prísť s tým, že prednášané
učivo - dovolím si povedať - nestačí mať prečítané, ale minimálne naučené.
Minimálne preto, že aj keď sa to naučíte, pochopíte to až na danej prednáške.
Možno. Ak tam idete na štýl "Hi, my name is potato.", teda neviete
ani to, čo ste už vedieť mali a nie to ešte niečo dopredu, tak vás to v
kombinácii s faktom, že prednáška začína o 7:30, celkom kvalitne doráža. Preto
aj spätne celkom ľutujem, že som z tých prednášok vlastnou blbosťou nič nemal,
lebo pri učení na skúšku a pochopení toho, na čo som na prednáške len zíral,
som si uvedomil, že ono je to vyjmúc tie hrozné omáčky okolo toho aj celkom
zaujímavé - hovorím najmä o bunkovom cykle a rakovine, čo sú pri spätnom
pohľade najlogickejšie (tým pádom pre väčšinu ročníka a aj všeobecne považované
za najťažšie) a najzaujímavejšie celky, ktoré sme prebrali - nielen z biológie,
ale vôbec v prvom ročníku.
Výhodou biológie je to, že ako
jeden z mála ústavov na fakulte funguje tak, že je aj vidieť, že to tam riadia
ľudia, ktorí rozmýšľajú, a že vôbec funguje. Čo sa mi na tomto predmete naopak
nepáčilo bolo, že sa kafre do vecí, do ktorých ho nič nie je. Že existujú
prvoky je v biológii podstatný fakt. Že existujú prvoky, ktoré sú také drzé, že
si dovolia byť parazitické, je podstatný fakt tiež, ale venovať tomu v strede
ničoho celú kapitolu a popisovať tam ich životné cykly... Okey, ale zostaviť z
toho takmer celý zápočet? Fuck that shit.
V letnom semestri bola bio "good
guy", kým prebiehal boom okolo anatómii nám dávala úplný pokoj, ako
zápočtami, tak aj prístupom vyučujúcich. Bolo to fajn, lebo sa to vďaka tomu
dalo zvládať, ale paradoxne to viedlo k tomu, že v letnom semestri som sa biológiu
učil, tak ako v zimnom, len dvakrát - na jeden zápočet a potom až na skúšku.
Inak som nemal ani hrubú predstavu, čo tam vlastne robíme, čo je pri spätnom
pohľade celkom škoda.
O skúške: Po skúške z chémii som si dal týždeň čistý oddych
(zahŕňajúc skúšku z angličtiny), akoby som si ho mohol dovoliť...
"Problém" biológie je, že napriek faktickým informáciám obsahuje aj
vysoké percento učiva, pri ktorom treba chápať podstatu procesu a na pomery
medicíny je to celé slušne logické. Taký spôsob učiva som vždy uprednostňoval,
tu ale nastáva problém. Otvárajú sa dve cesty, ako sa učiť. Buď sa aktivuje
cvičená opička a síce ničomu nechápete, ale naučíte sa to rýchlejšie, alebo sa
to aj snažíte celé pochopiť, nejde len o kredity, ale snažíte sa, nech vám ten
predmet a čas strávený nad ním niečo dá, a učenie vám trvá asi raz tak dlhšie.
Ja som šiel tou druhou cestou a výsledkom síce bolo, že som to chápal, ale
taktiež som dosť nestíhal. Najväčší problém ale nebolo to, že som išiel tou
zložitejšou cestou alebo že by toho bolo veľa (lebo tá cesta až tak zložitá
nebola a ani toho nebolo až tak veľa), ale že v tom čase prišla prvá veľká vlna
tepla a v mojej izbe vzhľadom na všetky ostatné v dome bolo také teplo, že som
čakal, kedy sa v nej objaví dúhová vlajka a bude sa mi chcieť po tých 19 rokoch,
čo spolu žijeme a spíme, k niečomu priznať... Učiť sa v strese na skúšku je zlé aj bez
toho. Učiť sa takto v 30°C je asi trikrát tak vyčerpávajúce a osobne si neviem
predstaviť skúškové takto o rok. V deň skúšky ako v podstate prvý deň prázdnin,
kedy som konečne vyšiel na dlhší čas von a chcel som si to teplo konečne užiť a
nie preň trpieť, sa samozrejme ochladilo a fúkal taký vietor, že by to
nevydržal ani účes tej baby z reklamy. C'est la vie...
Opäť raz boli otázky, na ktorých
by ma vyhodili instantne, otázky, na ktorých by som LTT prešiel, otázky, na
ktorých by som prešiel ako-tak v pohode a otázky, pri ktorých "takú odpoveď ešte nezažili" (VAŠO; Po odpovedi z informatiky; 2014). Ale
tak to bude asi na každej skúške... Ráno pred skúškou sme čakali na skúšajúcich
pred ústavom, ktorý sa nachádza na prvom poschodí. V tom období boli prijímačky
a mali sme tak výhľad na foajé fakulty plné preľaknutých uchádzačov. Keď som
kráčal smerom na ústav okolo nich, pozerali sa na mňa pohľadom "wááu, ten
sa má, ten už má po prijímačkách a nemusí sa báť, že ho neprijmú". Ja som
sa pozeral na nich s myšlienkou "wááu, tí sa majú, idú len na prijímačky,
nemusia sa báť, že ich vyhodia". Pomohlo mi nejako, že tam bolo toľko ľudí
stresujúcich nad tak oveľa ľahšou vecou ako sú prijímačky? Nie, lebo jednak to
bola v tej chvíli pre nich tá najťažšia vec vôbec rovnako ako pre mňa skúška z biológie
(a vo všeobecnosti ide na prijímačkách objektívne o viac ako na jednej skúške)
a jednak som bol sám vyklepaný ako Wiener schnitzel, oveľa viac ako oni.
Na skúške sme boli v ten deň
desiati, rozdelení do dvoch skupín. Najskôr sa písal test. V našej skupine bola
úmrtnosť 20%, čiže z piatich ľudí ho nespravilo jedno dievča. Tesne po jeho dopísaní
som si uvedomil, že to bol ten "ťažký test", o ktorom mi hovoril
spolužiak a týždeň predtým na ňom vyletel. Ešteže mi len povedal, aký bol
ťažký, ale nič z toho, čo v ňom bolo... Niektoré otázky boli naozaj zákerné a
asi jedna štvrtina bola vytiahnutá z častí knihy, pri ktorých si všetci
povedia, že to vedieť netreba, prípadne z popisov obrázkov, ktoré si nikto
nepozerá... Tam prišla prvá vlna šťastia, resp. sa podarilo logickým typovaním
trafiť viac správnych odpovedí a test som nejakým spôsobom spravil. Kým sa
čakalo na výsledky, bol som si na 100% istý, že som ho nespravil a hovoril si,
že si aspoň nespravím hanbu na ústnej časti. V tom momente som bol totiž v
takom rozpoložení, že na 90% otázok by som odpovedať jednoducho nevedel (aj keď
som väčšinu z nich inak celkom vedel). A už sa ťahali 3 otázky na ústnu časť...
Táákže, aké zlé to bolo v tomto momente na stupnici od 1 po Grécko? Pri
momentálnej situácií musím uznať, že o niečo lepšie ako Grécko. Vytiahol som si
otázky Jadro, Chromozómy a Sekvenovanie DNA a.k.a. to najľahšie, čo sa z každej
témy vytiahnuť dalo. Aspoň pre mňa... Pravdepodobnosť, že si vytiahnem túto
trojkombináciu, ktorá spadala do kategórie "takú
odpoveď ešte nezažili" (v tom momente už neboli spomenuté kategórie
otázok, ale len táto a "vyhodí ma"), bola približne 0,000008%. Na
porovnanie, šanca na výhru jackpotu v Britskej národnej lotérií je cca 0,00000007%,
takže trochu znalí vedia, že ešte stále mám čo robiť. Šťastie tu teda hralo
významnú rolu, ale ani pri najvyššej úrovni samozhadzovačstva, ktorú mám,
nemôžem povedať, že to bola len vec šťastia - na to som pri tom strávil na môj
vkus až priveľa času.
Čas na prípravu: Ak ste cvičená opička a absolútne vás to nezaujíma,
resp. nemáte záujem to pochopiť, môj odhad je taký týždeň až 10 dní. V prípade,
že to chcete aj pochopiť, je to okolo tých dvoch týždňov. Osobne som sa učil cca
16 dní, čo pripisujem súhre lenivosti, pohodlnosti, podceneniu situácie, zabíjanie
času "zbytočným" zabŕdaním do nepotrebnej hĺbky daného učiva (napr. fungovanie
reverznej transkriptázy som študoval a v zápale graficky znázorňoval celý večer
dva dni pred skúškou, aké rozumné...) a nástupu naozaj veľkých teplôt. Faktom tiež je, že osobne
sa učím veľmi pomaly - toto celé "koľko mi stačí na to, aby som sa to
naučil(a)?" je celkom ošemetné a treba to brať vždy ako jeden subjektívny
pohľad na vec - v tomto prípade môj, a vôbec to neznamená, že teraz na skúšku z
biológie (a na všetky ostatné, kde to uvádzam) stačí týždeň a máte to,
maximálne 16 dní a je to. Niekomu to môže trvať 5 dní, niekomu zase 20, takže upozorňujem, že toto má len čisto informatívny a vysoko subjektívny charakter.
Literatúra: Lekárska
biológia a genetika 1 (Böhmer, Danišovič, Repiská; 2011) - podozrivo
tenká knižka vo formáte A5, v pohode dostupná v príslušnom čase v skriptárni,
plne stačí na zimný semester.
Príručka k praktickým cvičeniam z lekárskej biológie a humánnej genetiky 2 (Böhmer, Repiská a všetci okolo; 2008) - formát A4, problémová kniha. Plne stačí na letný semester, ale zohnať sa normálne jednoducho nedá. Takže spolužiaci z vyších ročníkov alebo vytlačenie v tzv. "fax-copy", o ktorej študent medicíny na LF UK skôr či neskôr bude počuť. Túto druhú možnosť som ale nepovedal, pretože na ústave sú veľmi striktne postavení proti kópiám ich publikácií, ale čo má študent robiť, keď sa tá kniha nedá dostať, nepozná nikoho, kto ju má a nepotrebuje ju a jej dotlač/nová verzia sa každý rok len sľubuje? Istý prvok Kocúrkova, nech to funguje akokoľvek rozumne, si predsa musí zachovať každý ústav... :-)
Príručka k praktickým cvičeniam z lekárskej biológie a humánnej genetiky 2 (Böhmer, Repiská a všetci okolo; 2008) - formát A4, problémová kniha. Plne stačí na letný semester, ale zohnať sa normálne jednoducho nedá. Takže spolužiaci z vyších ročníkov alebo vytlačenie v tzv. "fax-copy", o ktorej študent medicíny na LF UK skôr či neskôr bude počuť. Túto druhú možnosť som ale nepovedal, pretože na ústave sú veľmi striktne postavení proti kópiám ich publikácií, ale čo má študent robiť, keď sa tá kniha nedá dostať, nepozná nikoho, kto ju má a nepotrebuje ju a jej dotlač/nová verzia sa každý rok len sľubuje? Istý prvok Kocúrkova, nech to funguje akokoľvek rozumne, si predsa musí zachovať každý ústav... :-)
Z knižnici som dostal aj dve
fancy knižky, ale boli mi na dve veci (na obtiaž a na vrátenie do knižnice). Čo
mi pripomína, že to druhé som ešte neurobil. Damn. Každopádne tie dve vyššie spomenuté úplne stačia - na nejaké knihy navyše aj tak nie je čas a aj tak v nich
nenájdete odpoveď na kategóriu otázok na skúšku "a z ktorého análu si mám
vytiahnuť odpoveď na túto otázku?" Análom je, samozrejme, myslený prameň s
príslušnými informáciami.
Sumár: Biológia je popri anatómii a latinčine jediný predmet
v prvom ročníku, ktorý bol k niečomu dobrý/užitočný a pre mňa osobne ako jediný v určitých momentoch naozaj veľmi zaujímavý a svojim spôsobom aspoň trochu poskytujúc pocit "fuck yeah, pre toto som išiel na medicínu", ktorý sa dostavuje veľmi zriedkavo a v prvom ročníku mi ho kúskom poskytla jedine biológia. Že to bol len kúsok je možno aj moja chyba, každopádne za to vďaka.
"Bunka nie je štát. Bunka musí fungovať." - doc. Böhmer,
prednosta ústavu
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára