Tak som tak rozmýšľal, kedy sa
skrížili cesty úžasného projektu fyzioHD a nie tak úžasného mňa. Od momentu,
kedy sa tak stalo, uplynulo pocitovo asi 150 rokov...
Myšlienkový tok zachytený tak,
ako mi prichádzali spomienky (t.j. sorry, že to bude také chaotické): Na
Freshers' Day to nebolo, tam som mal plnú hlavu iných blbostí a len ťažko by
som si spomenul, čo vlastne skratka BSM (Bratislavský spolok medikov) znamená. Bože,
čo mohlo byť vtedy dôležitejšie?! Ono je to ale s tými skratkami dosť na hlavu,
na nedávnom Valnom zhromaždení bol pre ne dokonca vyhradený pomerne dlhý čas, aby sa v
tom človek nezbláznil a nejako sa zorientoval. Po prvých troch to u mňa
vyzeralo asi takto. Ale to je o inom. Z Freshers' Day som
odchádzal s informáciou, že moja skvelá BigTwo sa volá Aďka a je členkou Klubu
vzdelávania medikov (skratky: KVM, SCOME... už mi to ide). Žiadne priezvisko,
telefónne číslo (vraj som nedával pozor, keď sa dávalo, tss - v tomto prípade
anyway, nie som zrovna typ človeka, ktorý neznámemu napíše SMS, nedajboh
zavolá, že ahoj, to som ja, kde, kto, s kým a kedy), e-mail, fax, telegram ani
súradnice bodu v Bratislave, odkiaľ by bolo prijímané mávanie... nič. Bežne by
som si do druhého rána nepamätal ani to meno, ale toto nebolo bežne. :-) Potom
v období cca dvoch týždňov nastal akýsi útlm, z ktorého mám celkom pekné okno a
ťažko by sa mi naň spomínalo, keďže si nepamätám ani to, čo som splietal o dva
riadky vyššie. Viem len toľko, že sa mi v tom období podarilo zmeškať napríklad
prihlásenie na prvé Valné zhromaždenie a ešte niečo, na čo si už nespomínam. Spolužiak
Aďku našiel na Facebooku - netuším ako a asi ani nechcem, keďže v tom čase
nemala profilovku s fotkou seba sa, a celkovo to nijakým spôsobom
nepotvrdzovalo, že to je ona. Nakoniec som jej teda napísal - wtf? ako sa líši toto od toho, čo si vyššie
spomenul, že by si neurobil? Nuž, niekto čítajúc tieto riadky o mne určite vie,
že si veľmi rád protirečím. ;-) Čo som jej písal je jednak jedno a jednak to nikoho
nezaujíma. Zaujímavé môže byť, že Aďka bola aj tu od prvej chvíle veľmi milá a
ochotná. Tak sme sa nejako dopracovali k tomu, že v deň x o čase y-1 hodina sa
koná stretko členov Klubu vzdelávania medikov a všetci sú na ňom vítaní. Aspoň
dúfam, že sme boli vítaní, lebo sa nás tam nasáčkovalo pomerne dosť. Na stretku
každý už zabehnutý člen prezentoval aktivity/akcie/projekty, ktoré chce v
zimnom semestri 2014/2015 uskutočniť. Od iných členov si spomínam na Večer s osobnosťou, Beh medikov a Kurz
posunkovej reči, čo sú všetko dnes už úspešne fungujúce alebo odskúšané
projekty. Aj keď to asi nie je
chronologicky, to najlepšie na koniec - padol hrubý návrh projektu fyzioHD.
Teda hrubý pre mňa, keďže projekt ako taký už bol dlhší čas v pohybe. Toto je
bod v príspevku, kedy sa oplatí poznamenať, že aj keby som sa veľmi snažil, je
nemožné nespomenúť strojcu (áno, ženský rod, ale strojkyňa znie fakt blbo)
tohto projektu pomaly v každej vete - proste to nejde. To len tak, pre info, ak by sa to javilo
príliš. V tomto čase projekt už získal grant od Tatra banky, ktorý umožnil jeho
celú realizáciu po materiálnej stránke. A nie, ten grant nezískal projekt sám
od seba, ale získal ho niekto skutočne šikovný, kto ten grant celý napísal.
Guess who?
Spočiatku ani nebolo veľmi jasné,
čo idem v tom projekte vlastne robiť, ako k nemu môžem prispieť a podobne, ale
veľmi sa mi páčil a to mi celkom stačilo. Skončilo to tak u všetkého trochu -
hlavne preto, aby som toho nepokazil veľa, ak by som toho robil niekde viacej.
Takže čo to vlastne fyzioHD je?
Na začiatok sa asi oplatí vysvetliť, čo to vlastne znamená, keďže až prekvapivo
veľa ľudí nechápe - fyzio reprezentuje predmet "fyziológia", HD je
skratka z anglického "High Definition", teda vysoké rozlíšenie. Ten
názov je skvelý, pretože presne vystihuje celý projekt. Fyziológia je predmet,
s ktorou sa študent Lekárskej fakulty stretne v druhom ročníku štúdia, a za
optimálnych podmienok sa s ňou v tomto ročníku aj rozlúči. Predmet, rovnako ako
skúška z neho, sa skladá z teoretickej a praktickej časti. Kto by to bol
povedal. My sme sa v projekte zamerali práve na tú praktickú časť. Problémom
je, že na cviká z fyziológie (ktoré mimochodom trvajú krásne 4 hodiny) existujú skriptá, ktorých dokonalosť buď nie je
docenená, alebo sú skutočne napísané tak, ako to všetci tvrdia -
nezrozumiteľne, resp. s nedostatočnou zrozumiteľnosťou. Nie je to chyba
autorov, nie je to chyba študentov, nie je to nikoho chyba, ale ten problém tu
je a práve fyzioHD sa ho snaží aj v tomto momente odstrániť. Povedzme si na
rovinu, každý by na to kašlal, ak by súčasťou skúšky nebola práve aj táto
praktická časť. Ona ale jej súčasťou je, a preto si zaslúži pozornosť.
Uveďme príklad :
Situácia bez fyzioHD: V skriptách
máte popísaný najprv technický postup, ako zhotoviť preparát vhodný pre
mikroskopické pozorovanie a následne ho pod mikroskopom aj pozorovať a za
predpokladu, že ste si preparát zhotovili správne, tam aj niečo vidieť. Ako ten preparát zhotoviť? Čo tam mám pridať
teraz? Môžem to premiešať takto? Nepokazím to? ... Toto je akože ono? Toto je
mikroskop? Oh, áno, to už viem z biológie a histológie. Okey, mám to pod
mikroskopom, čo mám hľadať? *Pohľad do
skrípt na ilustračný obrázok daného javu, ktorý mám pozorovať* *Pohľad späť do
mikroskopu* *Pohľad na spolužiaka/spolužiačku* - WTF?! - *Ďalší pohľad do mikroskopu, do skrípt, späť
do mikroskopu so snahou nájsť to niekde inde, do skrípt, do mikroskopu, na
prísediaceho* - Seriously, WHAT. THE. FUCK?!? -
Situácia s fyzioHD: Predstavte
si, že máte približne trojminútové video, v HD, ktoré v rovnakých podmienkach,
aké máte na fakulte, presne zobrazuje krok po kroku to, čo máte robiť - a to
nielen vizuálne, ale aj s príslušným komentárom, čo sa práve na obrazovke deje.
*Perfektné, stručné a zrozumiteľné video s rozumnou dĺžkou
trvania je za vami* - Ahááááá, to takto? Veď to nie je až také ťažké.
Jasné, už rozumiem! *Foto získaná pomocou
špeciálneho mikroskopu* Ahá, to takto majú vyzerať tie sprosté Teichmannove
kryštáliky!
V skratke, výsledkom fyzioHD sú audiovizuálne
záznamy praktických cvičení z fyziológie, dostupné pre študentov na lepšie
pochopenie ťažšie pochopiteľného. Uplatnenie majú nielen pre samotnú skúšku,
ale aj pre celý priebeh fyziológie a jej jednotlivých cvičení - osobne som už
pri biofyzike zistil to, že pochopiť, ako dané cvičenie prebehlo a funguje až
pri učení sa na skúšku a nie na samotnom cviku, je dosť blbé. Navyše ak si
pozriete dopredu, ako to má vyzerať, šetríte kopu materiálu a viete dostať
lepší výsledok ako z obyčajného cvika, kde sa vám vyučujúci vzhľadom na počet
študentov nedokáže venovať v takej miere, prípadne pozeráte na sklíčko cez
plecia štyroch spolužiakov...
A teraz... wait, what? Ty si
prvák, čo ty môžeš vedieť o fyziológii, ak je to druhácky predmet? Odpoveď je, samozrejme, - nič, teda aspoň do samotného projektu som o nej nič nevedel. Teraz by som si z cvík,
ktoré sme natočili, normálne možno aj niečo pamätal, čo predstavuje celkom
peknú výhodu oproti spolužiakom do druhého ročníka. To už ale predbieham k
tomu, za čo všetko som tomuto celému vďačný. Tak ešte predtým - vážne, čo som
ako nič netušiaci prvák robil v projekte o druháckom predmete? Tak väčšinou
času som rozprával, resp. sa pýtal, ako treba pomôcť, aj keď som nijako pomôcť
nemohol/nevedel. Potom som dal nejakým spôsobom dokopy logo projektu, poskytol
svoju krv a iné časti mojej maličkosti a "preložil" komentár k videám
do angličtiny. Hlavne kvôli tomu poslednému dúfam, že som na tom projekte nenarobil
viac škody ako osohu, čomu by som sa pri mojej šikovnosti nečudoval. Dôležité
môže byť poznamenať, že projekt je stále v procese a momentálne ešte nie je
ukončený. A najčerstvejšia informácia - vyhral úžasné 3. miesto na ŠVOČ (pričom
si zaslúžil minimálne druhé), čo je ale pri tak veľkej konkurencii stále skvelý
výsledok.
Ták, a teraz tá oscarovo ladená
časť - ďakovanie. Čo mi dal projekt ako taký? Ako som už spomenul - videl som
praktické cvičenia o rok dopredu pred väčšinou mojich spolužiakov a keďže
väčšina z nich sa natáčala buď veľmi dlho, alebo na niekoľký krát, celkom by
som si ich aj pamätal. Keď sme už pri tom porovnaní so spolužiakmi - práve na fyziológií
v druhom ročníku sa študent medicíny učí, ako odoberať krv - ja som si to
skúsil vďaka projektu už v ročníku prvom. Aj touto cestou by som sa chcel ešte
raz ospravedlniť Aďke a jej tenučkej ručičke - že to prežili je zázrak a znovu
by som to už na nej veru neskúšal. Dosť sa čudujem sám sebe, že som bol schopný
vystaviť ju takému riziku. Na počudovanie to ale prežili relatívne v pohode.
Odber krvi ale ešte nikdy nezahŕňal masáž celého predlaktia vďaka trasúcim sa
rukám. God... Ďalej, kvôli projektu, ktorý sa v určitých smeroch zhoduje s
biofyzikou, som nemusel zo spomínaného predmetu písať semestrálnu prácu tak,
ako všetci ostatní - opäť je to kvôli projektu, ale znovu len a len vďaka Aďke. Je toho, samozrejme, viac, ale už táto vzorka jasne dokazuje, že ten projekt a jeho
autorka mi dali viac ako ja budem schopný kedykoľvek vrátiť späť.
Ešte niečo k ľuďom - celý fyzioHD
tím, ste neskutoční. Vďaka aj Fyziologickému ústavu LF, že do toho vôbec šiel - akákoľvek aktivita mimo toho, "čo sa musí", je skvelá. Osobitne si zaslúži menovať náš kameraman Ivo, ktorý urobil po technickej
stránke 100% práce, z celej realizácie
projektu mu taktiež pripadá obrovské percento. Navyše, čo sám stále celkom
nejako nechápem, všetko to robil a stále robí zadarmo. Teda, za Aďkin úsmev a
pekné oči, čo je síce dosť, ale za takú drinu... no, povedzme, že 11 z 10 ľudí
súčasnej doby by muselo byť za takúto prácu slušne zaplatení a stále by boli
nespokojní. No a kto je na rade na záver?
Aďka fakt, ak by som mal klobúk,
dal by som ho dole (a nielen preto, že by som vyzeral ako idiot). Dúfam, že aj
tento článok ti aspoň o kúsok dokázal priblížiť, ako veľmi veľa si toho už pre
mňa spravila a stále robíš a že nech robím čo robím, už teraz nemám šancu ti to
adekvátnym spôsobom vrátiť. Všetko popísané vyššie vzniklo vďaka tebe. Úžasný
projekt, kopa zážitkov a skúseností - to platí pre všetkých, u mňa je toho vďaka
tebe ešte viac... neskôr. :-) A pritom je to stále len jedna z veľkého množstva jej aktivít. ĎAKUJEM ti za všetko! Nájsť
takéhoto človeka je ako dať si pod mikroskop krvný náter a na prvý šup tam
nájsť dva bazofilné granulocyty v jednom zornom poli. Ak by ste to skúsili 7 miliárd
krát, raz by to možno, s obrovským šťastím, vyšlo. Raz. S TAKTO veľkým možno.
Ja som toto neuveriteľné šťastie mal (nemyslím doslova na histológii, tam som
rád, že vôbec zaostrím obraz na používateľskej úrovni, nie to ešte nájsť dáky
blbý bazofil, ale metaforu snáď chápeme) a nikdy zaň neprestanem byť vďačný.
:-) Zároveň také šťastie mať už určite nikdy v živote nebudem, takže - don't
fuck it up girl. :D
Tvoje články sú vážne super, každý jeden stojí za prečítanie ! :) Vidno, že písanie máš jednoducho v krvi ;) Tiež chodím na LF UK a projekt fyzioHD je skvelý nápad :) (Pravdaže aj iné projekty si zaslúžia uznanie ;) ) Chcela by som sa však spýtať, kde by som sa mohla k týmto videám dostať. Myslím, že sa mi určite zídu :)
OdpovedaťOdstrániťAhoj, ďakujem(e). :-) Videá sú dostupné na YT, "fyzioHD project" (https://www.youtube.com/channel/UCDSxAw8p5NqQVlONZ5SNybA)
Odstrániť