Part 3 - Chémia
Podklady z chémie by sa
hulváckym, ale pravdivým spôsobom dali zhrnúť do jednej vety: Ak viete, ako
jednu blbosť nazvať aspoň ďalšími dvoma ešte debilnejšími názvami, máte
vyhraté... Na tomto je založených, minimálne pocitovo, asi 83% knihy.
Chémia má oproti biológií jednu
organizačnú výhodu - štruktúru kostry. Jednotlivé celky sú logicky zoradené do
pekných okrúhlych čísiel. Nenájdete tu teda začiatok žiadnej kapitoly na otázke
č. 593 a podobne. Drobnosť, ale poteší.
Od začiatku to pojednáva o tých
všeobecných kecoch hmota, látka, pole, atóm,... no proste škaredá všeobecná
chémia. Toto úvodné mučenie trvá do
otázky č. 70. Vyššie od nej začína celok menom Protolytické reakcie - teda
srandičky pána Brønsteda, kyseliny, zásady, pH, pOH, pK, K a kopa ďalších drobností,
na ktorých sa dá dokonalo pomýliť.
Od otázky č. 141 nasleduje ďalšia
časť anorganickej chémie - Redoxné, alebo oxidačno-redukčné, reakcie. Pri tejto
časti sa pri pohľade do spätného zrkadla zdá, že stačí pochopiť rozdiel medzi
dvojicami "oxidácia & oxidovadlo" a "redukcia &
redukovadlo" a čo sa v danej reakcii oxiduje/redukuje, resp. je
oxidovadlom, redukovadlom. Spočiatku možno na guľku, ale s trochou tréningu je
to jednoduché.
Počnúc otázkou č. 181 prichádza
tichá smrť a s apoptózou nemá nič spoločné. Fyzikálna chémia. Ono keď to raz
človek pochopí, tak opäť ide o kúsok koláču... tééda, je to malina, ale kľúčový
je v tomto prípade proces kým to
pochopí. Ten proces nezvykne byť najjednoduchší a najkratší, a preto je táto časť fázou,
kedy na plné obrátky zaberá LCO (Liga Cvičených Opičiek). Osobne preferujem
obetovať niekoľkonásobne viac času, pochopiť to a na prijímačkách si byť istý ako
bezmyšlienkovite to nadrviť za "chvíľu" a na prijímačkách buď zhorieť
úplne, alebo si nebyť istý a zhorieť s veľkou pravdepodobnosťou.
Otázka č. 211 signalizuje, že
odtiaľto sa bude pojednávať o Mendelejevovej pýche - mám na mysli periodickú
sústavu prvkov - PSP, samozrejme. Začína sa, ako inak, vodíkom, jeho izotopmi a
zlúčeninami, v rovnakom duchu sa pokračuje s kyslíkom. Zabrdne to aj do vody a
(najmä) názvoslovia zlúčenín. Nasledujú ďalšie biogénne prvky ako dusík,
fosfor, uhlík a otázky na jednotlivé skupiny tabuľky vo všeobecnosti. Kapitola končí otázkou č. 385, pričom posledné
tri (ohromné číslo!) sú zamerané na rádioaktivitu. Človek má až pocit, že tých
vyše 380 otázok predtým sa naučil rýchlejšie ako túto svätú trojicu.
Od otázky č. 386 po otázku č. 535
prichádza kríž a zlomový bod mnohých, nočná mora Cvičených opičiek, Cantervillské
strašidlo krčnej chrbtici,... Príklady. Celkom je ich 150, čo po ťažkom výpočte
dáva výsledok, že tvoria 10% z celkového počtu otázok. Mylný úvaha ale je, že
budú tvoriť aj 10% z otázok na prijímačkách, keďže to býva spravidla viac.
"Taktika" Cvičených opičiek "príklady vynechám a zvyšok sa
nadrvím na 100%" je minimálne na
facku. Ono si za to treba sadnúť, pripraviť odhadom trinásť ton čistého
papieru, sadu pier, kalkulačku, mať niečo v hlave a po hodinách tvrdej driny sa
z príkladov razom stane pomerne bezpečný zdroj bodov. Po x-tom prerátaní
niektorých špecifických príkladov si aj tak zapamätáte výsledok bez toho, aby
ste museli zdĺhavo rátať. Cvičenú opičku doporučujem uplatniť len v jednom
príklade - č. 400, kde výpočet trvá asi päť hodín a zapamätať si výsledok je
naozaj neporovnateľne jednoduchšie (odporučili to dokonca aj na samotnom
prípravnom kurze, o tom neskôr). Jednotlivé typy príkladov nebudem rozoberať,
pohybujú sa od úrovni urážky ega nádejného medika až po DAFUQ? hardcore, ale vo
finálnej fáze je každý zvládnuteľný.
Po príkladoch, teda od otázky č.
536, prichádza Organická chémia. K tomu
nie je veľa čo povedať, asi len toľko, že pri tejto časti asi najvýraznejšie
poznať úroveň chémie, resp. jej učiteľa na strednej škole. Ak sa neviete oprieť
o kvalitný základ daný stredoškolskou chémiou, ste stratení viac ako Scarlettka
Johansson v Tokiu. Ide to od
hydroxyderivátov (alkoholy, fenoly), cez amíny až po karboxylové kyseliny, ich
príslušné reakcie a zo stredoškolskej (gymnaziálnej) organickej chémie to
zahŕňa doslova a do písmena VŠETKO. Komplikované
výpočty hovoria, že organika tvorí tretinu otázok, takže jej zvládnutie je pre
váš záujem nevyhnutné.
Po okrúhlej tisícke prichádza,
aspoň pre mňa, tá lepšia časť knihy - Biochémia. Začíname s Lipidmi,
prechádzame do Heterozlúčenín (otázka č. 1071), kde drvivé percento úspechu
stojí na rozoznaní a nepomýlení si pyridínu a pyrimidínu, kyseliny močovej a
močoviny. Do tejto časti sú zahrnuté aj dusikaté bázy nukleových kyselín, keďže
rovnako ide o heterocykly. Ďalej to plynule prechádza do samotných nukleových
kyselín, teda DNA a RNA a jeden by povedal, že sa to dosť kafre do biológie.
Nekafre.
Od otázky č. 1161 až po č. 1300
fičíme na Sacharidoch - na pohľad ide o slušný počet otázok a sacharidy sú
jeden z tých lepších celkov, na ktoré sa dá spoľahnúť. Po sacharidoch nasledujú Aminokyseliny, ktoré sú logicky spojené s bielkovinami. Na prípadnú otázku znie odpoveď: Áno, tých 22 biogénnych amynokyselín sa proste treba naučiť. Koľká drzosť!
Od č. 1356 nasledujú otázky zo
všeobecnej biochémií, ktoré majú tendenciu byť buď veľmi ľahké, alebo...
povedzme, nie veľmi ľahké. Otázka č. 1391 značí príchod Enzýmov na scénu so
všetkou pompéznosťou, ktorá k tomu patrí. Toto predstavenie sa ťahá do otázky
č. 1420. Potom sa opäť odbehne ku všeobecným otázkam a od č. 1441 si svoje idú
odslúžiť Hormóny. Tu (a aj všeobecne v biochémií, aspoň v tej prijímačkovej) sa
dá veľa čerpať z biológie, teda za predpokladu, že viete biológiu.
Od konca hormónov, t.j. číslo 1470,
prichádza veľkolepé zakončenie, a kým Fyzikálna chémia bola tichým zabijakom,
tak táto časť nemá čo skrývať a zabíja uchádzača pekne nahlas. Vychutnáva si
to. Vitamíny. O veľa veciach (väčšine?) maturant nemá a nemôže mať ani páru.
To, že Vitamín B12 má za základnú štruktúru korín je síce pekné, ale
ak niekde uplatniť metódu Cvičenej opičky v širšom rozsahu, tak tu. Pomôcky ako
DEKA (prikrývka) pre vitamíny A, D, E a K ako vitamíny rozpustné v tukoch
pomáhajú, ale je ich ukrutne málo vzhľadom na to, čo musíte vedieť.
Po úmornom memorovaní, ktorý shit
obsahuje Koenzým FAD je dobojované a v prvej fáze prejdenia knihy je to asi
83:0 v prospech knihy. Netreba sa ale báť, ak to naozaj chcete, ona to po čase
vzdá. :)
haha, prečítala som si všetkých 5 článkov, veľmi sa smejem, akým spôsobom si to písal :) a čo sa týka otázok, máš úplnu pravdu :D trochu sa bojím, že pohorím na tom, že vyberú iba 4 možnosti, pretože ako sa to učím, tak mi niektoré odpovede napadnú keď vidím inú odpoveď... každopádne ďakujem za konečne nejaké užitočné info od človeka, ktorý vie o čom hovorí a nie od nejakého zakomplexovaného človeka na študednstkých fórach :))
OdpovedaťOdstrániťNaozaj super blog. Jednoducho a vtipne si vysvetlil vsetko co som potreboval vediet . Dobra praca :)
OdpovedaťOdstrániťAnonym z 1. decembra: Tie asociácie jednej odpovedi na druhú vedia byť v určitej fáze kríž, preto som aj ja rozmýšľal nad pomôckou a aj som ju vymyslel, niekto šikovný (synonymické s "niekto iný" - teda spolužiak) ju zrealizoval a v ďalšom príspevku, ktorý tu mal byť asi tak pred mesiacom, ju zverejním. Bohužiaľ zápočty a prvé skúšky tlačia, takže stay tuned, coming soon. :D Inak nie je za čo a som len rád, ak aj takéto "niečo" dokáže pomôcť. :)
OdpovedaťOdstrániťAnonym z 2. decembra: Ďakujem pekne. :) A to ešte nie je všetkým dňom koniec! Teda aspoň do skúšky z biofyziky...
Ahoj! Kedy si sa začal pripravovať na prijímačky na medinu?
OdpovedaťOdstrániťAhoj, cez prázdniny smerom do maturitného ročníka, potom priebežne cez rok a potom 2 týždne pred prijímačkami.
OdstrániťMožno je to crazy ale chcel by som sa opýtať či na prijímačkách sú rovnaké hodnoty a vysledky v príkladoch ako sú aj testovniciach ? Príklady mi robia najväčší problém a učiť sa ich je vyčerpávajúce tak rozmýšlam že by som sa nabiflil výsledky naspamät, čo by bolo pre mna jednoduchšie, ale bojím sa že čísla sa menia a rôzny ludia mi povedali rôzne veci :D Super blog btw ;)
OdpovedaťOdstrániťJe to crazy. Totálne. The craziest. Bifľovať sa veci a nerozumieť im je najhlúpejšia vec, akú študent môže urobiť. Rob ako myslíš, ale ono to skôr či neskôr príde znovu - už na lekárskej chémii v 1. ročníku sú príklady veľmi podobné tým na prijímačkách. Čo sa týka výsledkov, tak zmenené pravdepodobne nebudú.
OdstrániťZistil som že niektoré príklady dokážem vypočítať a niekedy je to fakt otrasné bleh :D Sú tam také veci čo ma na strednej neučili a všade je to komplikovane napísané... Nevieš mi povedať že z akých kníh vyrobili tie podklady na chémiu ? V žiadnej knihe čo som doteraz v ruke držal neboli také veci ako sú v tých podkladoch :D Ani len v starých učebniciach gymnaziálnych. Bolo by fakt super vidieť z čoho čerpali a učiť sa z toho.
OdstrániťInač už všetko vieš? :) či ako si nq tom? :) a ano urcite budu tie iste vysledky čo su aj v testovniciach.
OdpovedaťOdstrániťNo bio je tak na 90% ale možno preháňam a chémia tak na 75% pretože mám dosť rezervu s tými príkladmi ale teória mi nerobí problém. Ako si na tom ty ? Chceš isť aj do Martina ?
OdstrániťDaj mi tvoj facebook alebo email a pokecame radšej tam :D
OdstrániťAbsolútne som proti absordite sa učiť výsledky spämati. (až na elektrolýzu roztoku NaCl (som lenivá, jo), alebo sa môže stať, že Vám utkvejú v pamäti numerá ako 32%, 10ml etc). Treba si sadnúť a počítať, keď to nejde aj viackrát. Sú to stabilné zdroje bodov! (ok, možno ich obhajujem, pretože som s nimi trošku kamka a láme mi srdiečko, keď sú vytesňované ako vodík pri reakciách neušľachtilýych kovov :D).
OdpovedaťOdstrániťDržím všetkým palce, prajem veľa zdaru!
Júlia.
Ahoj. Super článok,veľmi užitočný ;) mám však jednu otázku. Je možné si niekoľko týždňov pred prijímačkami (ktoré mám tohto roku) napísať nejaký cvičný test podobný tomu aký dostanem na prijímačkách? Myslím u nejakého profesora z fakulty. Chcel by som si to vyskúšať,keďže nechodím na doučovanie z fakulty,ale na individuálne. Nevieš náhodou,kto takto doučuje a je to vôbec možné? Ďakujem za odpoveď ;)
OdpovedaťOdstrániťDá sa dostať na medinu aj zo zdravotky? Konkrétne z odboru farmaceutický laborant?
OdpovedaťOdstrániť