1. ročník, 2. ročník, 3. ročník, Iné

sobota 31. januára 2015

Skúšky v zimnom semestri

Niečo o trojici, ktorá nie je až taká svätá a medici sa jej za ideálnych podmienok "zbavia" v prvom semestri úspešným zložením skúšok. Teda, aspoň by mali...

Prvá pomoc

Je prvý predmet, ktorý vám aspoň náznakom priblíži na kilometre vzdialenú prax. To počas prvej prednášky potvrdil aj profesor Masár keď povedal: "Už to skoro máte, nie? Bez dvoch týždňov už len 6 rokov..." Prvá pomoc  je rozdelená na prednášky a cviká, obe v počte tri kusy. Prednášky sú hneď na začiatku, t.j. od druhého do štvrtého týždňa. Váš trojtýždeň cvík závisí od neznámej veličiny x, takže sa môže pohybovať v intervale od začiatku až po takmer koniec semestra. Náš dvojkrúžok mal cviká hneď ako prvý, takže prebiehali zároveň s prednáškami. Výhoda, he? Ani trochu. Hlavný problém bol, že prednášky (ktoré sú nepovinné) prebiehali v piatok. Nepovinné. V piatok. Hocikto to vymyslel, zaslúžil by si už keksík spomenutý v predošlom článku, pretože tým v momente odpísal akúkoľvek väčšiu účasť. Veď každý sa predsa ponáhľa domov na mamkine koláče! O to viac, ak v piatok nemáte školu a zdrháte už vo štvrtok (ako napr. náš dvojkrúžok). Navyše, aspoň mne to tak prišlo, obsah z cvík sa z veľkej časti kryl s obsahom prednášok. Opravujem a priznávam - prednášky - bol som len na jednej/prvej. Čo sa týka prvej pomoci ako takej, skúsite si oživovať rôzne vekové kategórie a šanca, že v reálnej situácií spanikárite sa zníži asi o 1%. Po tých troch týždňoch, ktorými ukončíte praktickú časť oživením (alebo lepšie povedané demonštrovaním oživenia) na figuríne, sa necítite o moc múdrejší a v návale anatómie a iných vecičiek zostane síce pekná, ale postupne blednúca spomienka. Tá sa oživí niekedy v decembri, keď si uvedomíte, že z tej prvej pomoci je vlastne aj reálna skúška. Vlastne ide o prvú reálnu skúšku na medicíne, aj keď "len" písomnú. Zrazu sa zjavia stostranové skriptá (nie prirovnanie, že majú stovky strán, ale že majú okolo 100 strán). Samotná skúška je viac-menej pohodová záležitosť. To sa, samozrejme, vždy tvrdí až spätne, keď to má človek za sebou. Do nedávna (pár rokov dozadu) bola však prvá pomoc ukončená terajším prvým krokom - oživovaním a tým bola vec uzavretá. Mne osobne v rámci prípravy stačilo prečítať spomínané materiály, pozrieť  to, čo si pamätali starší a spísali to, a prvá pomoc bola úspešne zvládnutá.

Latinčina

Názov predmetu by som poupravil, keďže gréčtina taktiež má čo povedať a v klinických názvoch dokonca nakopáva zadok latinčine na plnej čiare. Ale to len tak, apropo.

 Jazyk, bez ktorého sa lekári nezaobídu. Predmet, ktorý vás počas celého semestra skôr irituje ako teší, ale za to v momente, kedy je preč, vám začne chýbať . Teda aspoň mne začal, veľmi, ešte v deň skúšky. To závisí ale od učiteľa - som si istý, že niektorí sú radi, že sa toho "zbavili", no mne bude ten predmet chýbať o to viac, že naša vyučujúca bola jedna z najlepších, ktorí ma kedy učili. Vedela, že ten predmet medici veľmi neobľubujú, hoci jazyk je to krásny, vedela, čo je podstatné a čo naopak zbytočné (a že toho bolo) a v tom duchu sa niesol ako aj prvý zápočet, tak aj všetky hodiny a samotná skúška. Hneď za anómiou ide určite o najužitočnejší predmet prvého semestra.

Biofyzika
Najväčší strašiak ak nie celého prvého ročníka, zimného semestra určite. S psychológiou v treťom ročníku vo výsledku určite najzbytočnejší predmet (a pritom by mohli byť také krásne, oba!). Aj tak sa dá charakterizovať medikmi najnenávidenejší predmet - biofyzika. Na začiatok je potrebné poznamenať, že biofyzika nie je fyzika. Fyzika je krásny, nevyhnutný nielen v medicíne, ale doslova všade, drvivou väčšinou populácie nepochopený vedný odbor, vďaka ktorému sa dá vysvetliť všetko zaujímavé aj menej zaujímavé a samotné predmety ako také, biológia a chémia, sa naň proste nechytajú a nebyť medicíny ako komplexu, tak ja momentálne študujem práve fyziku. Biofyzika má za úlohu poukázať na potrebu/nevyhnutnosť fyziky v medicíne - aspoň tak som jej primárny cieľ pochopil ja. Otázkou teda zostáva, prečo je výsledný efekt presne opačný? V jazyku fyziky, prečo medici k tomuto predmetu pociťujú tak vysoký odpor R? Rádovo v teraohmoch? Tak primárnym dôvodom je, že každý nie je taký uvedomelý ako ja, nevie čo je dobré a fyziku nemá rád. Ak do toho ešte zamiešate biológiu... jééémine, pohroma na entú. Priemerný študent by si mal pomocou tohto predmetu uvedomiť nasledovné:  Pozeráte doktora Housa a aj vám sa zdá strašne cool, ako nariaďuje vyšetrenia CT, MRI, PET? Každý z týchto prístrojov funguje inak a funguje čisto vďaka fyzike. Meriate krvný tlak? Meriate ho vďaka fyzikálnym zákonom týkajúcich sa kvapalín. Meriate hocičo? Fyzika. Dýchate? Dýchate vďaka fyzikálnym zákonitostiam plynov. Existujete? Áno, lebo hmota. Lebo fyzika. Priemerný študent si ale reálne vďaka tomuto predmetu uvedomí nasledovné: Boože, to je kravina. Štatistika? Na medicíne?! To si robíte zo mňa srandu. Ja chcem byť lekár, nie fyzik. Strata času, to som sa mohol/mohla učiť anatómiu - to mi aspoň k niečomu bude. Prečo si študent uvedomí toto a nie to, čo by si mal? Lebo predmet, ktorý je kvôli systému tak nezaujímavý ako by mohol byť zaujímavý, je tým istým systémom popravovaný v priamom prenose - počas celého semestra. Prednášky začínajú tou najmenej zaujímavou/užitočnou časťou - štatistikou, ktorá odradí drvivú väčšinu študentov v nadchádzajúcom priebehu semestra, aj keď témy sú zaujímavejšie. Na cvikách sa kladie väčší dôraz na zhotovenie protokolov z jednotlivých cvičení ako na cvičenia samotné. Dá sa povedať, že momentálne ústav biofyziky drží nad vodou jedine jej prednosta, docent Kopáni. Nechcem si predstaviť, čo to bolo ešte dva roky dozadu, keď prednostkou ústavu bola dáma, ktorá z tohto postu odišla len preto, že zomrela. Je to blbé povedať takto na rovinu, ale je to tak. Súčet veku terajších štyroch docentov, ktorí skúšajú na skúške, je cez dvesto, z toho dvaja majú okolo štyridsiatky. A v tom vidím hlavný problém.

Na skúšku potrebujete zvládnuť dva zápočty, mať podpísaných 20 protokolov a mať zhotovenú semestrálnu prácu. Skúška opäť závisí od skúšajúceho a v tomto prípade je to asi najviac citeľné. S tými istými vedomosťami u jedného môžete letieť s Fx, u iného byť medzi A a B (pričom poviete presne to isté!). Tohtoročný úspech bol sa vôbec dostať na ústnu časť, keďže tá písomná bola tak inde, že na jej spravenie ste potrebovali jedinú vec - šťastie. Osobne som sa po teste cítil veľmi zle a veľmi som nemal pocit, že by som postúpil na ústnu časť. Nakoniec tak ako to mohlo dopadnúť zle, tak to dopadlo dobre. Test som dákou náhodou spravil. Sprostí majú šťastie. Semestrálnu prácu som nemusel robiť kvôli nášmu projektu z fyziológie, ktorá sa v určitých veciach zhoduje práve s biofyzikou. A práve vďaka tomu, vďaka prednostovi, ktorý to povolil a hlavne vďaka kamarátke, hlave nášho projektu a pôvodnej BigTwo nášho dvojkrúžku v jednej osobe, ktorá to najprv vymyslela a potom aj vybavila, som neodpovedal u, povedzme nie najpríjemnejšej docentky, ale práve u prednostu. Za to jej ešte raz, aj touto cestou, ĎAKUJEM!!! No a v kombinácií, opäť podľa pravidla sprostí majú šťastie, s dobrými otázkami (ťahajú sa dve - ja som mal všeobecnú rádioaktivitu (pre mňa po Einstainovej teórií relativity najzaujímavejšia oblasť fyziky (Mariu Curie Sklodowsku považujem za jedno z najväčších mien vo fyzike vôbec), druhou otázkou bola Bunková membrána), by už bola hanba skúšku za takýchto okolností nespraviť. Nie je vylúčené, že v najbližších semestroch (?) sa budem(e) aktívne podieľať na variácií nášho projektu v rámci biofyziky. Pochopiť jednotlivé praktické cvičenia až pri učení sa na skúšku a nie na daných praktických cvičeniach tiež nie je bohviečo. Takže budúci prváci, ak máte záujem, kontaktuje môjho agenta (t.j. komentár nižšie). Strašiakom môže byť aj to, že na skúške máte jeden riadny termín a teoreticky dva opravné. Prakticky len jeden opravný, ak to chcete stihnúť v zime. Druhý opravný termín je až v letnom skúškovom období, takže predmet prakticky prenášate, a to je vec, ktorú si nepraje nikto. Na druhom opravnom termíne (v lete) sú podmienky na spravenie skúšky pomerne výrazne znížené oproti termínom v zime a preto vo všeobecnosti o biofyzike platí, že otázkou nie je či ju spravíte, ale kedy. Ak ju nespravíte, medicína nie je pre vás to pravé, aj keď nechcete byť fyzik. Prídu totiž väčšie pálky, na ktorých sa letí častejšie než na linke Londýn - New York (áno, už aj ja sa na teba teším, biochémia) a ak niekto nezvládne biofyz, nemá šancu zvládnuť vyššie predmety. Napriek tomu, ako prebiehala skúška a ako mám fyziku rád, som rád, že konkrétne tento predmet mám už za sebou (kto nie je, nech zdvihne ruku - vidíte, nikto). Osobne sa budem ako amatérsky nadšenec pasívne venovať fyzike ďalej s rovnakou frekvenciou ako doteraz, takže napriek všetkej snahe mi toto hobby biofyzika nevzala. Som si istý, že po skúške už nikto o tomto predmete nechce veľa počuť a stotožňuje sa s týmto:



Všetci fanúšikovia Harryho Pottera - Hello Muggles!


Osobne som Prvú pomoc a Latinčinu stihol ešte v tzv. predtermínoch, čo sú vlastne riadne termíny ešte v "starom" roku - teda pred "oficiálnym" skúškovým obdobím, v decembri. Prvá pomoc bola vyústením zatiaľ najrušnejšieho týždňa na medicíne - v pondelok zápočet z anatómie, v utorok zápočet z biofyziky a v stredu skúška z Prvej pomoci. A zvládnuť sa to dalo v relatívnej pohode. Ideálny priebeh semestra je, že latinčinu dáte v predtermíne a potom sa sústredíte na biofyziku. Mne sa to podarilo aj vďaka našej vyučujúcej, keďže nie každý predtermíny poskytuje. Biofyziku som si odvážne hodil hneď na druhý možný termín, keďže týždeň na to sme sa mali venovať, a aj sme sa venovali projektu. A tak zhodou najrôznejších okolností, ktorých spoločným menovateľom je šťastie a dá sa povedať kvôli dobrote minimálne troch ľudí, som končil poslednú skúšku z troch v čase, kedy väčšina spolužiakov ešte len začínala s prvou alebo dokonca nezačala vôbec. Tým pádom mám, dá sa povedať, viac voľna ako na strednej škole, z čoho mi je trochu divne. Je pravda, že z Vianoc som veľa  nemal, ale v konečnom dôsledku to stálo za to - obetovať dva týždne a mať mesiac voľna je lepšie ako mať dva týždne voľna a obetovať mesiac. A tak mám kúsok času aj na písanie príspevku, pričom ešte aj v dobe, kedy tento príspevok postnem, viacerých viaceré skúšky ešte len čakajú. Tak teda veľa šťastia všetkým, ktorých to ešte len čaká (či už v najbližších dňoch alebo rokoch :) ) a gratulujem všetkým, ktorí to už majú za sebou!  

15 komentárov:

  1. Ďakujem Ti za tento blog a prosím, neprestaň písať!
    Páči sa mi Tvoj štýl a aj vďaka Tebe si plním sen byť lekárkou:D. Bohužiaľ, sa mi nechcelo učiť a preto som na humanitnom odbore (VŠMU, síce teória etc., ale ty to máš ťažšie).
    Drž sa a teším sa na ďalšie články!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj, pochvala štýlu písania od študenta VŠMU? Fíha, to už hej, ďakujem. :-) S tým chcením do učenia je to tak u viacerých, ja napríklad píšem sem, kým sa ostatní učia. :D Držím palce, či už na súčasnej škole alebo v budúcnosti na medicíne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj, ja by som chcela len zopakovat to iste : ,,Neprestan pisat!"
    Dufam, ze ta potesim, ak ti napisem, ze prave tvoj blog ma namotivoval na 100% aby som si zvolila do stvrteho rocnika seminare z chemie. Bola som rozhodnuta na 99,8% , a prave tych 0,2% rozhodlo (ano, prave sa to chystam urobit :-D ). Chcem sa ti naozaj podakovat, tvoje clanky su super, plne informacii a zaroven su zabavne. Dufam, ze ak sa na studium dostanem, tak ty budes moja BigTwo :-D -aj ked neviem ci som uplne spravne pochopila ako to funguje :-D. Prijimaciek sa bojim jak cert kriza, ale po precitani tvojich clankov (vsetky som si poctivo precitala minimalne dvakrat!) som pochopila, ze ak nieco naozaj chcem, tak to dosiahnem. Za to sa ti chcem naozaj podakovat a oznamit ti, ze adepta alebo participanta na nove (alebo rozbehnute) projekty mas hned pred ocami( vetu : ,, takze, buduci prvaci, ak mate zaujem, kontaktujte mojho agenta" som vzala vazne! )Ako som si precitala tak zapojenie do projektu ti velmi pomohlo co sa tyka studia a ja by som si chcela tiez takymto sposobom pomoct. Pevne verim, ze sa na studium dostanem a budem mat moznost ta spoznat osobne a podakovat sa :-) Drz sa, drzim palce! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, ja môžem len zopakovať, že dakujem. :-) Pevné nervy pri učení, veľa šťastia na prijímačkách, a to je asi všetko, čo ti treba k tomu. Nech sa darí. :-)

      Odstrániť
  4. Vidim, ze ani po dvadsiatich rokoch sa na zaprdenom ustave biofyziky nic nezmenilo, stale sa tam vznasa skodlivy duch a puch Kukurovej a jej vernej prisluhovacky doc. Ferencovej, svojho casu ( v r. 1996) prezyvanej aj Ferenc-bába. Hlavne, aby boli protokoly, lebo "inak budete zli lekari " Skoda, ze vsetci ti priblbli inzinierikovia a doktori prírodných vied, co ucia na LFUK, si po case zacnu namyslat, ze su vlastne tiez lekari... Tak len tolko spomienky stareho vlka. Pozdravujem ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Niečo sa predsa len zmenilo - niektorí doktori prírodných vied, čo učia na LFUK, učia oveľa lepšie ako lekári aj bez toho, aby si o sebe mysleli, že sú lekármi tiež. :-)

      Odstrániť
  5. Ak si to ešte nemyslia, časom to pride... Na LFU(C)K sa tomu nevyhne nikto.
    Je to aj tak komicke, ked mi nejaka RNDr. Teta Ferencova vysvetlovala, ako ma fungovat lekar a co vsetko musi a nesmie. Pritom lekara videla naposledy v televizii v seriáli Nemocnica na okraji mesta a jej zivot sa toci len okolo zapajania kablikov v laboratoriu. Som rád, že už je to za mnou.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. V starom vydani Študentovej príručky z r.1996 od BSM /už také asi nevychádza, či?/ bola krásna charakteristika biofyziky- "Groteskné je od hrôzostrašného vzdialené len krôčik" Stručné a výstižné.
    Burn in hell, Kukurova! :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Jedno velke sklamanie , predmet na ktorom sa student moze naucit pracovat s fonendoskopom , ci merania ostrosti zraku alebo nejaky ten uvod do EKG co su myslim pre mna ale aj celkovo pre prvakov zaujimave temy , tak miesto toho sa krizom krazom opisuju protokoly a nerobi sa nic ine. Skoda. Ja som sa napriklad pripravoval na kazde cviko , aj ked som rychlo zistil ze ci si o danej teme nastudujes 3 knihy alebo nic je to iste ale myslel som ze mi to pomoze pri zapocte ktory bude z tychto tem----ked som videl na internete ze na zapocte bude napriklad BOZP ohladom prace v laboratoriach tak uz som nevedel ci plakat alebo sa smiat. Tento predmet mi pride miestami ako telesna , ze si tam moze clovek robit co chce a miestami mam z toho panicky strach , co ak nespravim zapocty ci skusku .... Kazdopadne je to velka skoda :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Naozaj skvelé čítanie :) celé som si to tu prečítala za jeden deň, dodá to odvahu no aj trocha pochybnosti, hlavne tá biofyzika, preto by som sa chcela opýtať, z akej knihy sa vyučuje biofyzika v prváku? (titul/autor) ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Najskôr asi "Vypracované otázky z biofyziky", Študentský kolektív. :-) a inak ak sa ujde v knižnici, tak Lekárska biofyzika alebo tak nejako od Hrazdiru.

      Odstrániť
    2. ďakujem, prajem pekné leto :)

      Odstrániť
  9. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Ahoj, neviem, či je to tu ešte aktívne, ale chcel by som sa spýtat, či mi stačí učiť sa na písomnú aj ústnu časť skúšky z biofyziky z vypracovaných otázok? Pretože neviem, či sú tie vypracované otázky len na ústnu skúšku alebo to je dokopy.

    OdpovedaťOdstrániť